Beredskapsplan for musikkorps
1. Innledning Landsmøtet til Norges Musikkorps Forbund vedtok i 2008 at det skulle utarbeides beredskapsplaner for musikkorps, og at dette innarbeides i mønstervedtektene. Formål med en beredskapsplan: - Klarlegge ansvar og fordeling av arbeidsoppgaver tilknyttet kritiske situasjoner. - Beskrive håndtering av forulykkede, pårørende, korpstillitsvalgte og eventuelt media. Beredskapsplanen trer i funksjon ved enhver krisesituasjon som: - Involverer korpsmedlemmer på arrangementer der korpset deltar som en enhet.
2. Definisjoner Krise Med krise menes en uventet hendelse som rammer mennesker eller verdier på en uønsket, skadelig måte. En krise kan oppstå på grunn av uhell og ulykker, eller den kan oppstå på grunn av bevisste, planlagte handlinger som f.eks. sabotasje. Beredskap Med beredskap menes forberedte planer og tiltak som bedrer korpsets evne til å handle raskt og riktig i krisesituasjoner. Beredskapsorganisasjon Med beredskapsorganisasjon menes korpsets interne beredskapsorganisasjon, normalt to personer i styret. Varsling/Nødtelefoner Dersom en krisesituasjon oppstår, varsles politi, brann, lege eller sykehus direkte.
3. Nødtelefoner BRANN 110 POLITI 112 AMBULANSE 113 Dette skal du opplyse om: 1. Hvem ringer? 2. Telefonnummeret du ringer fra. 3. Hva har skjedd? 4. Når skjedde det? 5. Har du varslet andre? 6. Aktuelle telefonnummer
4. Beredskapsorganisasjon Beredskapsleder har ansvar for å varsle politi/myndigheter og se til at nødvendig eksternt hjelpe- og redningspersonell er innkalt. Dersom omfanget og situasjonen tillater det, bør beredskapsleder delta i en eventuell førstegangsvarsling av pårørende. Dersom krisesituasjonen gjelder for et spesielt arrangement, f.eks et korpsstevne, skal prosjektleder eller dennes overordnede innkalles til beredskapsorganisasjonen. Dette for å bistå med opplysninger angående arrangementet eller involverte personer
5. Pårørende Beredskapsleder har ansvaret for all kontakt med de pårørende. Ved dødsfall skal imidlertid informasjonen alltid gis av offentlig instans, dvs. politi eller prest. Faste rutiner og klare rammer for kontakt med de pårørende vil skape større ro og trygghet for alle parter. I en beredskapssituasjon vil man være mer avhengig av prosedyrer og klart definert ansvar enn i en normal situasjon. Beredskapsleder eller stedfortreder vurderer om en representant fra NMF skal kontaktes for å reise til et eventuelt krisested i den grad det er behov for støtte av involverte/pårørende på stedet. Telefonnummeret til NMF er 815 56 777. Det skal også vurderes å åpne egne lokaler for pårørende som ønsker å oppholde seg i nærheten av beredskapsorganisasjonen/krisestedet.
6. Informasjon Det er viktig med god intern informasjon. På korpsturer eller andre arrangementer må korpset til en hver tid ha en liste med telefonnummer til medlemmers foreldre og foresatte. Dersom det er en svært alvorlig ulykke som skjer, vil dette skape medieinteresse. Det er da viktig å utvide beredskapsgruppen med en ekstra person som kan håndtere ekstern informasjon. Det er viktig at all informasjon til medier går gjennom den samme personen. Dette må gjøres for å sikre at riktig informasjon gis ut. På krisestedet bør følgende aktiviteter gjennomføres: - Dersom det er mulig, opprettes et informasjonssenter hvor telefonhenvendelser fra pressen kan besvares og det øvrige informasjonsarbeidet organiseres. Telefonen i informasjonssenteret skal være kontinuerlig bemannet - Så raskt som mulig produseres en enkel faktaorientert pressemelding om hva som har skjedd, hvor og når, og eventuelt hvor mange som er involvert - Informasjon om navn og status på forulykkede påligger det offentlige, likeså informasjon om årsaksforhold.
7. Oppsummering og evaluering Beredskapsleder har ansvar for at det etter at beredskapssituasjonen er over, snarest mulig foretas en oppsummering og evaluering. Et hvert korps plikter å etablere en beredskapsorganisasjon, jfr. NMFs mønstervedtekter § 5.6. Klikk på korpslogoen/huset for å koma tilbake til framsida.
Beredskapsplan
|